~Japn~ : Japn valosgos trtnete |
Japn valosgos trtnete
2006.08.11. 08:14
A. Kna: a Taoizmus {…}
“Az sknek s a fld s az g termkenysgnek igen rgi kultusza maradt fenn Kna skorbl s szmtalan ritusban s szertartsban fejezdik ki. Ksbb a buddhizmushoz meglehetsen hasonl valls fejldtt ki, amely annyira a buddhizmus hatsa alatt volt, hogy nehz elvlasztani tle: a taoizmus. A taoizmus nagy blcse Lao Tze, aki Krisztus eltt a hatodik szzadban lt. Neki tulajdontanak egy jformn rthetetlen knyvet, amelynek Tao Te King a cme. A Tao eredetileg az g mozgsa volt, amelynek a kzpontja az szaki sarok. Valami motorfle mozgatja a vilgot e tengely krl. A Tao egy lny, amely gy fejti ki nmagt, hogy egyszersmind kifejleszti a lnyeket az legnagyobb hasznukra. A Tao hozta ltre a hm s nstny elvet, az eget s a fldet, amelyek egyeslskkel ltrehoztk a lnyeket. Nincs semmi klns eredetisg mindabban, amit a taoizmusrl megrtnk. Kezdetben affle tudomnyos s politikai filozfia lehetett, amely a falu anatmijt hirdette, az egyszer s bks letet: bizonyra a knai paraszt leteszmnyt fejezte ki.
A keresztny idszmtst megelz s kvet szzadok folyamn a taoizmus vallss alakult t, papokkal, templomokkal, majd a buddhizmus pldjra kolostorokkal. Valamennyi npies babona, amelyek az igazi knai vallst szolgltatjk, betrt a taoizmusba, mg inkbb, mint a buddhizmusba. A taoista papok s szerzetesek elksztettk a hossz let elixrjt s a halhatatlansg orszgaiba utaztak, tetszs szerint vltoztattk helyket trben s idben: ma is ezt teszik. Lao Tze isten lett, ppgy, mint Buddha. Egy rgi knai kritikus kijelentette, hogy a taoizmus mindent tadott a buddhizmusnak, ami j volt benne s cserbe megkapta a buddhizmusbl mindazt, ami benne rossz. {…}
B. Japn
A japn mvszet szintn csodkat hozott ltre, amelyeknek csak kis tredkt ismerjk. De a japn valls a mi szemnkben ugyancsak nlklzi az eredetisget gondolati tren.
Japnban a buddhizmus van uralmon, amely egy rgebbi valls, a sintoizmus fl rakdott. A sintoizmus benpestette a fldet az istenek leszrmazottaival, akik a csillagokkal tartanak rokonsgot. A hallottaknak hatalmuk volt. Bizonyos tisztt szertartsokat alkalmaztak az egynekre s az egsz nemzetre, ma is alkalmazzk. Alig rendszerezett primitvizmus jellemzi ezt a vallsos cskevnyt, amely 1868 s 1884 kztt llamvalls volt; a japnok azta belttk tvedsket.
A buddhizmus nagyszm szektban virgzik, amelyek a mr emltettekhez hasonltanak. Legfurcsbb taln a zen szekta, amely a kzpkorban keletkezett, ez elveti a szent iratokat s tadja magt az elmlkedsnek. A zen-fle buddhizmus, amely sajtos japn vltozata Buddha szerencstlen tanainak, a katonai kasztok vallsa lett. Taln ez bntotta volna legjobban Buddht, aki ellensge volt minden erszaknak, st minden cselekvsnek is, a katasztrfk sorozatban, amelyek eszmit rtk. De a japnok a buddhizmusnak ebbl a vltozatbl az egyszersg, a fegyelem, a gondolati sszpontosts vallst csinltk, amelynek szp, klasszikus modora van. A japn katonai becslet kdexe, a Bushido a buddhizmus hatsa alatt nem tulajdont jelentssget a hallnak s ebben mindennek ellenre Buddha egyik gondolata l tovbb si ellensgeiben, a katonkban. {…}”
Saurat, – aki a londoni egyetem tanra volt – a harmincas vek elejn rta ezt a mvt, magyarul 1935-ben jelent meg munkja, ebbl val a fenti idzet.
|